Friday, May 27, 2011

ANIMAL SERIES
PAINTING

Binatang sebagai Metafora kepada karya lukisan aku kerana setiap binatang mempunyai pelbagai spesis, sifat, karektor dan ragam. Dengan ini aku melambangkan binatang sebagai manusia secara fitrahnya manusia juga mempunyai pelbagai sifat, karektor dan ragam, bukanlah aku cuba nak samakan manusia dengan binatang. Aku gunakan binatang kerana bagi aku mudah untuk menyampaikan mesej karya tentang apa yang berlaku dikalangan manusia dalam bentuk berlapik.

Kebanyakan mesej yang aku cuba sampaikan adalah berbentuk komentar sosial yang berlaku disekeliling aku, dalam sedar atau tidak sedar yang melibatkan diri aku, keluarga, masyarakat, mahupun negara. Kebanyakan lukisan aku diolah dalam bentuk hitamputih, kerana melambangkan perkara yang sudah berlaku dan sudah tahu hitam putihnya.


TITLE: “PERANGKAP”
MEDIUM: ACRYLIC ON CANVAS
SIZE: 152cm x 152cm
YEAR: 2010

TITLE: “HAI HOW ARE YOU?”
MEDIUM: ACRYLIC ON CANVAS
SIZE: 152cm x 152cm
YEAR: 2010

TITLE: “THE APE THINKER”
MEDIUM: OIL ON CANVAS
SIZE: 200cm x 200cm
YEAR: 2008

TITLE: “HIJRAH”
MEDIUM: OIL ON CANVAS
SIZE: 200cm x 200cm
YEAR: 2009

TITLE: “JANGAN SANGKA AIR TENANG TAK ADA BUAYA”
MEDIUM: OIL ON CANVAS
SIZE: 152cm x 152cm
YEAR: 2010

TITLE: “SANG RAJA KATAK”
MEDIUM: OIL ON CANVAS
SIZE: 152cm x 200cm
YEAR: 2011

No comments: